REGIONY | Obce | MÍSTNÍ STRÁNKY | Firmy | Restaurace | Ubytování |
Stoletá tradice
Tradice výroby je tady už skoro stoletá. Firma má dnes kolem dvaceti zaměstnanců, překonala různé dobové přemety. Nyní patří k oblíbeným výrobcům ozdob v republice a znají ji i za hranicemi. Teď má podle slov majitelů nejsilnějšího zákazníka v Dubaji.
Už v roce 1918 začínal Václav Berger rozvíjet firmu na výrobu skleněných korálků, sjednával obchody, dařilo se mu. Foukači perliček však při hospodářské krizi kolem roku 1930 přišli o práci, protože vyvážené zboží do Indie náhle ztratilo odbyt. Český sklářský ústav tehdy vypsal kurzy pro nezaměstnané foukače. Ti se naučili foukat skleněné ozdoby. Rok 1948 byl zlomový ve vývoji firmy. Byla znárodněna a veškerý majetek rodiny byl zabaven. Po roce 1989 potomci opět obnovili tradici a zahájili produkci ručně vyráběných skleněných ozdob.
Ozdoby na zakázku
„Požadavky zákazníků jsou rozmanité. Když jsme začínali obnovovat výrobu, vycházelo se i z ozdob, které prapradědeček schoval. Například figurka ptáčka s ocáskem. Stala se pak hitem posledních několika let. Jen takzvaný UH ocásek nahradila praktičtější peříčka," ukázala jednu ze zajímavostí manažerka firmy Romana Juklová. Společně s manželem Martinem se snaží zachovat výrobu a pokračovat v navázané tradici. Vyjmenovat všechny druhy ozdob, které se v dvorské OZDOBĚ CZ tvoří, by zabralo celé noviny. Milovníci retro stylu si tu přijdou na své stejně jako ti, kteří dávají přednost modernějšímu designu.
Výrobní proces
I vánoční ozdoby mají své trendy. "Každou figurku, ať už to je kromě celé série krásných koulí, kouliček nebo špic například oblíbené autíčko, kočárek pro miminko, ryby, žádané skleněné svíčky a mnohé další, musejí nejdřív skláři z takzvaného odtažku vytvarovat a vyfoukat ozdobu nad plamenem podle formy nebo podle individuálního požadavku. Pak se polotovar ocitne v barvicí lázni a nakonec ho do parády dostanou pracovnice, které ozdobu domalují. „Vše je tady ruční práce, kus od kusu. Nic se nedá urychlit," popisuje náročnost výroby Romana Juklová a ukazuje i zhruba pět set druhů forem, podle nichž se ozdoby vyrábějí. Nejen exportéři, kteří si ve dvorské firmě zadají, o co mají zájem, ale i jednotliví zákazníci dostávají příležitost si v nově vzniklém obchůdku pořídit ozdoby. Otevřeno tam mají ve všední dny od sedmi do dvou hodin.
Je libo na exkurzi?
„V poslední době je u nás zájem také o exkurze. Vítáme to, ukazujeme lidem, které tu provádíme, jak náročná je výrobní cesta jedné ozdoby. Lépe pak chápou, že jde o ruční práci, která má jinou hodnotu než strojový výrobek," říká manažerka. "To, jaké budou frčet módní styly a barvy, určuje každý rok veletrh ve Frankfurtu nad Mohanem. „Barevná spektra pro rok 2016 už jsme si vybrali a poslali je exportérům do vzorkoven. Opět jdou do módy barvy zlaté, béžové, šedé, bílé, zemité a nebo porcelánové. Ale jak se říká: co kraj to jiný mrav a o zahraničních klientech to platí také," dodává Romana Juklová. Při procházce provozem je vidět, že zaměstnanci, které tvoří převážně ženy, mají práci rádi. A jak vypadá vánoční stromek u Juklů? „Základem jsou rodinné ozdoby, ale jinak vždy narychlo něco posbíráme," směje se podnikatelka.
Autor: Jana Mudrová, Krkonošský deník
Vaše komentáře |
Přidat komentář |