Pro mne, tátu nadšených malých cyklistů, který roky hledal ideální dětské kolo, bylo objevení značky Beany jako zjevení. A radost se znásobila, když jsem zjistil, že tato superlehká dětská kola jsou vlastně domácí: vznikají totiž v našem kraji - v Podkrkonoší, konkrétně ve Vrchlabí.
FOTOGALERIE - Nejlehčí dětská kola v Evropě vyrábí firma z Podkrkonoší!
Nedalo mi to a chtěl jsem vědět, který šílenec se pustí do nevděčného byznysu pro děti. Jmenuje se Roman Blažek a během našeho osobního setkání se ukázalo, že rozhodně není šílenec a vše má velmi dobře promyšleno :-) Posuďte sami.
Jak jste přišel na to, že budete dělat dětská kola?
Jako každý rodič jsem hledal kolo pro své děti. Žádné vyhovující jsem ale nenašel.
Vždyť dětských kol jsou v Čechách plné obchody...
To nejsou dětská kola! To jsou vesměs zmenšeniny kol dospěláckých, a to navíc těch nejlevnějších. V podstatě žádná velká světová značka dětským kolům nevěnuje dostatečnou pozornost, protože jim vydělávají kola pro dospělé. Dětská kola mají jen jako “nutné zlo”.
Takhle testovaly děti z Cyklokroužku kolo Beany Zero na 26" kolech. Na kole jezdily děti od 5ti do 11ti let :-)
V čem by měla být dětská kola jiná?
Dítě není “malý dospělý”, děti mají jiné poměry délek končetin. Ty úplně nejmenší děti se potřebují dostat nožkou na zem. A navíc - když zmenšíte dospělácké kolo, tak ušetříte jen na hmotnosti kratších trubek. Osazení - tedy přehazovačky, kazety, řazení, brzdy - to všechno je stejné a těžké, jako je na kole velkém. Hmotnost kola je tedy defacto stejná, jako u kola pro dospěláka. Dítě ale neváží 80 kilo, ale třeba jen 25 kg… Pro srovnání: když takové malé dítě táhne 12kg kolo, tak je to stejné, jakoby kolo dospěláka vážilo 40 kilo! Bavilo by vás na něm jezdit?
Jak jste problémy vyřešil?
Museli jsme jít skutečně i do nejmenších detailů a trvalo to přes 2 roky než jsme uvedli lheké dětské kolo. Co se týče rámu, tak je doslova hloupé jen “zkrátit trubky” vyráběné tak, aby unesly 100kg chlapa. Používáme podstatně subtilnější profily - už u rámu jsme tak sundali podstatnou část hmotnosti.
Mají vaše kola odpružené vidlice?
Ne, nemají a u těch nejmenších kol to ani neplánujeme. Vidlici používáme až u modelové řady Blaster a to zásadně vzduchovou, která je plně funkční od 20 kg váhy dítěte a váží pouhých 1,5 kg. Pružinová odpružená vidlice pro děti je nesmysl. Aby si děti kolo zamilovali, tak ji vůbec nepotřebují. Smysl dává až u starších dětí, které mají kolo pevně v ruce a vydávají se do náročných terénů. I tam ale dává smysl jen zmíněná dražší vzduchová vidlice. Levné pružinové váží cca 2,5 kilo a to je prostě moc.
Jaké byly další detaily, které z vašich kole udělaly ideální dětské verze?
Roman Blažek - ultralehká dětská kola BEANYVyvíjeli jsme i vlastní lehoučké pevné pedály, sedla, používáme hliníkové zámky sedlovek. Brzdové páky jsou uzpůsobené na malou dětskou ručku a přehazovačka je velice snadno ovladatelná. I ten nejmenší špunt dokáže snadno přeřadit, což rozhodně není samozřejmost.
Všiml jsem si, že vaše kola nemají ve předu 2, či 3 převodníky a přesmykač?
To je další nesmysl, který nemá absolutně žádné opodstatnění. Takřka žádné malé dítě přední přehazování nepoužívá a není schopné jej pochopit. Úspěchem je, když začne používat přehazování vzadu: 3 ocelové převodníky, k tomu přesmykač a řazení na řídítkách, to je dalších zbytečných cca 1,5 kg. Navíc systém s jednou plackou vpředu už je i na dospěláckých kolech, tak to rodiče pomalu také začínají chápat.
Kde kola vyrábíte?
Kola vyrábíme na Filipínách v továrnách, kde vyrábí své modely i ty největší světové značky. V Evropě bohužel podobné továrny nejsou.
Jak často musíte do Asie jezdit?
Jezdíme tam cca 3x ročně. Nejdříve s tím, co tady u nás ve Vrchlabí vymyslíme. Na místě zjišťujeme, zda a jak to lze, či nelze vyrobit, udělají se první vzorky a testy. Potom znovu testujeme při zahájení sériové výroby a na konec před naloděním vyrobených kol, abychom si vše zkontrolovali a převzali. Potom kola 8 týdnů plují do České republiky.
Je vidět, že se ve výrobě v zahraničí vyznáte, značka Beany asi není vaše první “dítě”?
Podnikat jsem začal již v roce 1999, kdy jsme prodávali snowboardy, v roce 2003 jsem založil značku Westige. Když se ale firma rozrostla na více než 30 zaměstnanců, tak se ze mne stal úředník, a to mne nebavilo. Tehdy jsem dostal nabídku na prodej zavedené firmy: neváhal jsem a vše prodal. Dva roky jsem si dal pauzu a naplno se vrhnul na BEANY, kde se věnuji tomu, co mne baví - vývoji.
Ve vaší vzorkovně jsem ale našel i dětské snowboardy a lyže.
Zimní sporty jsou další moje srdcovka, takže to jsem prostě musel. I zde ale děláme vývoj a hlídáme si, aby se nejednalo o zmenšeniny dospěláckého vybavení, ale skutečně produkty pro děti.
V čem je rozdíl?
Lyže i snowboardy musí být měkké ve flexi, aby na nich děti dokázaly zatočit. Máme od instruktorů z lyžařských škol zpětnou vazbu, že na našem snowboardu se dítě naučí jezdit za hodinu, některé i dříve. Na tvrdém prkně mu to trvá den a nebaví ho to. I tak ale používáme dřevěné jádro a ne pěnové!
Jaké plány se značkou Beany máte?
Rozhlížíme se po celé Evropě, ale i severní Americe. Jako přímou konkurenci vidím tak 2 firmy, víc jich zatím není. Naším cílem je, aby rodiče nešli dětem kupovat “kolo”, ale aby šli kupovat “Beany”.
A jaké máte ohlasy na vaše kola, snowboardy a lyže?
To je to, co nám dělá největší radost. Lidé jsou nadšeni a máme vesměs pozitivní zpětnou vazbu.
Kolik vaše kola stojí?
Cena za naše kola je trochu vyšší - je to 7 až 19 tisíc korun. Je ale třeba říct, že taková kola málo ztrácejí na ceně, takže kolo za rok, či 2 prodáte třeba jen o 2000 levněji, než jste za něj zaplatili. A maminka, či tatínek a hlavně dítě se nemusí dřít s kolem, které má 12 kilo, ale třeba jen 6 kg.
Všiml jsem si, že v nabídce máte i aktuální módní hit - gravely.
Pevně věříme, že to není krátkodobá pomíjivá móda. Věříme, že to je jedna z cest, jak si kolo skutečně užít a nedřít se. Mnoho lidí nikdy nebude řádit na kamenech, kořenech a prudkých svazích. Obrovská většina lidí jezdí na výlety po cyklostezkách a cyklotrasách, kde se kombinuje lehký terén s asfaltem a tam jsou tlusté pneumatiky k vzteku. Proto jsme udělali kolo, které má silniční konstrukci, ale převody a brzdy z horských kol. A hlavně tenčí pneumatiky se vzorkem, které lehký terén hravě zvládnou a na asfaltě to jede. A přiznám se, že gravel prvky dáváme i do našich dětských kol.
Kde lze vaše kola koupit?
Nyní máme cca 23 prodejců a to zejména z řad kamenných obchodů, které se postarají o kvalitní servis. Kola lze objednat i na našem Beany shopu. Kola zasíláme plně seřízená a připravená pro jízdu. Bohužel, nyní máme skladem až kola pro větší děti - tedy modely Blaster 26" a Pulse 26". Všechna malá kola jsou bohužel vyprodána a čekáme na zásilku, která by měla dorazit v září. Děkuji za rozhovor Jan Holan
19.11.2024 - Do 22. listopadu 2024 je hlášena výluka na trati v úseku Hradec Králové hl. n. - Jaroměř, kde je zavedena náhradní autobusová doprava. Autobus nahrazující rychlík směr Hradec Králové vyjíždí již ze Dvora Králové.
25.10.2024 - V pondělí 28. října je zákaz prodeje v provozovnách nad 200 metrů čtverečních prodejní plochy a v některých dalších provozovnách.
21.10.2024 - V železničním úseku Teplice nad Metují - Broumov dojde k prodloužení výluky traťové koleje ve dnech 25.10. - 1.11.2024.